Królewska biel. Historia strojów piłkarskich Realu Madryt

Real Madryt to najbardziej utytułowana piłkarska drużyna Europy. 13 triumfów w Lidze Mistrzów oraz 34 mistrzostwa Hiszpanii sprawiły, że komplety piłkarskie należące do tego zespołu są rozpoznawalne na całym świecie – i to nie tylko przez zagorzałych fanów futbolu. W XXI wieku Real kierowany przez prezesa Florentino Pereza stał się globalną marką, zwiększając zyski komercyjne. W ostatnich latach piłkarze “Królewskich” coraz częściej grają także w strojach o oryginalnych kolorach. Wciąż jednak podstawową barwą ich koszulek jest biel, która towarzyszy im od niemal 120 lat. Dlaczego stroje piłkarskie Realu są akurat w tym kolorze? Jak zmieniały się na przestrzeni lat? Przedstawiamy historię, jaką przeszedł strój do piłki nożnej tego hiszpańskiego klubu.

Skąd wzięła się biel na koszulkach Realu?

Real to najstarszy klub ze stolicy Hiszpanii. Powstał już w 1902 roku. Wówczas działał jednak pod inną nazwą niż dziś – funkcjonował jako Madrid Football Club, czyli “Madrycki Klub Piłkarski”. Obecną nazwę uzyskał w 1920 roku. Panujący wtedy w Hiszpanii król Alfons XIII pozwolił bowiem drużynie na używanie tytułu “Królewscy” – po hiszpańsku to słowo zapisuje się jako “Real”. Modyfikacji uległ też kolejny człon nazwy. Angielskie sformułowanie Football Club zastąpił hiszpański zwrot Club de Futbol. Dziś jednak Real jest znany także pod przydomkiem “Los Blancos”. W tłumaczeniu na język polski oznacza to po prostu “Białych”. Jak nietrudno zgadnąć, chodzi o kolor koszulek zespołu.

Historia białych strojów Realu jest równie długa, jak historia samego klubu. Według ekspertów specjalizujących się w dziejach piłki nożnej, do pierwszych futbolowych meczów na hiszpańskich ziemiach, jeszcze przed startem oficjalnych rozgrywek, przystępowało się bowiem w bieliźnie, którą stanowiły najczęściej białe podkoszulki. Przeciwne drużyny rozróżniano dzięki kolorowym szarfom, dopiero z czasem pomyślano o przygotowywaniu strojów w różnych kolorach. Real postanowił jednak pozostać przy tradycyjnej bieli. Wymóg gry w białych koszulkach pojawił się nawet już w pierwszym spisanym statucie klubu.

Słowo “koszulka” w porównaniu do dzisiejszego rozumienia piłkarskich trykotów nie jest zresztą w pełni uprawnione. Pierwsze stroje piłkarskie Realu były bowiem zapinanymi pod szyją koszulami z kołnierzem oraz długim rękawem. Towarzyszyły im białe spodenki z podłużnym pasem w hiszpańskich barwach, podobny ozdobnik był widoczny również na getrach. Te do 1911 roku pozostawały jednak czarne.

Droga do pełnej bieli

Już pierwsze koszulki Realu zdobił klubowy herb umieszczony na lewej piersi. Od początku widniały w nim litery M, C i F, odnoszące się do nazwy klubu. Początkowo jednak w oficjalnych meczach na koszulkach pojawiał się także herb Madrytu. Dopiero od 1920 roku we wszystkich spotkaniach Real korzystał już z klubowych symboli i niebieskiego herbu na białym tle. W tym samym roku, dzięki wspomnianemu przywilejowi króla, nad herbem pojawiła się korona. Trzeba było ją usunąć w latach 1931-1941, na skutek przemian politycznych w kraju, gdy Hiszpania stała się republiką i zdecydowanie odcinała się od monarchistycznej przeszłości.

W tym samym czasie drobne zmiany dokonywały się także w kolorystyce stroju. W 1911 roku postanowiono, że zmieni się kolor getrów – z czarnych stały się ciemnoniebieskie. Największą przemianę stroje piłkarskie Realu przeszły jednak w 1925 roku. Jej inicjatorami było dwóch piłkarzy hiszpańskiej ekipy, który pod wrażeniem gry brytyjskiego zespołu Corinthian FC namówili klub do odwzorowania jego strojów w Madrycie. “Królewscy” zaczęli więc występować w beżowych koszulkach, spodenki i getry były czarne. Kiedy jednak zespół nie osiągał na boisku oczekiwanych sukcesów, prezes Pedro Parages zdecydował, że należy wrócić do poprzedniej wersji strojów.

W kolejnych latach modyfikacji było niewiele, ale najważniejszej dokonano w 1955 roku. Wówczas przydomek “Los Blancos” stał się w pełni uzasadniony. Biel pojawiła się bowiem na ostatnim kolorowym elemencie strojów – od tamtej pory piłkarze Realu zaczęli występować w białych getrach.

Interesujesz się nie tylko najnowszymi doniesieniami ze świata sportu, ale także piłkarskimi ciekawostkami? Koniecznie zajrzyj na stronę wspieramyklub.pl

Sponsorzy koszulek i sponsorzy na koszulkach

To właśnie w strojach w pełni białych Real zaczął odnosić sukcesy międzynarodowe. W latach pięćdziesiątych bezapelacyjnie triumfował na europejskiej scenie, wygrywając pięć pierwszych edycji Pucharu Europy, czyli poprzednika współczesnej Ligi Mistrzów. W 1960 roku sięgnął także po Puchar Interkontynentalny, zostając w ten sposób oficjalnie najlepszą piłkarską drużyną świata.

W tym czasie futbol jednak mocno się zmieniał. Coraz większą rolę zaczęły w nim odgrywać pieniądze, pojawiły się pierwsze duże transfery – w przypadku Realu Madryt najważniejszym było sprowadzenie Argentyńczyka Alfredo Di Stefano. By pozyskać pieniądze na działalność, kluby piłkarskie coraz bliżej wiązały się ze sponsorami. To przyczyniało się również do zmian na futbolowych strojach, na których zaczęły pojawiać się logotypy sponsorów oraz firm produkujących sprzęt piłkarski. Wkrótce zresztą takie marki jak Adidas czy Puma zaczęły płacić klubom za prawo produkowania ich strojów.

Real związał się właśnie z Adidasem. W 1980 roku “Królewscy” zaczęli występować w strojach niemieckiej firmy, na których pojawiły się nowe elementy graficzne w postaci niebieskich pasków. W podobny sposób wzbogacono spodenki i getry. Niebieskie, a potem też fioletowe akcenty na podstawowych, czyli tak zwanych “domowych” strojach “Królewskich”, utrzymały się przez kilkadziesiąt lat. W tym czasie, oprócz Adidasa, dostarczały je także firmy Hummel i Kelme.

Pierwsze duże umowy

Dwa lata po rozpoczęciu współpracy z Adidasem na koszulkach Realu po raz pierwszy pojawiła się nazwa innego sponsora. Prekursorami takiej formy reklamy były kluby niemieckie i angielskie, ale pomysł szybko przyjął się niemal na całym kontynencie. Pierwszy “koszulkowym” sponsorem Realu została firma Zanussi, czyli włoski producent sprzętu AGD. W kolejnych latach na koszulkach zespołu pojawiały się między innymi reklamy Parmalat, Siemens Mobile czy Bwin. Obecnie na strojach Realu promuje się linia lotnicza z Dubaju Fly Emirates, która za ten przywilej przelewa na konto klubu 70 milionów euro rocznie.

XXI wiek i nowe kolory

Do dziś domowe stroje Realu pozostają białe. Pojawiają się jednak na nich kolorowe akcenty, w ostatnich latach już nie tylko niebieskie i fioletowe. W XXI wieku na koszulkach były widoczne między innymi paski w kolorze czarnym, złotym i różowym. Te ostatnie widnieją na strojach przygotowanych na sezon 2020/2021. Jeszcze więcej barw można jednak było spotkać na alternatywnych kompletach piłkarskich zespołu “Królewskich”.

Każdy profesjonalny klub ma dziś bowiem przygotowane co najmniej trzy zestawy strojów, by móc w odpowiedni sposób dostosować się do kolorystyki rywala. Regularna wymiana koloru tak zwanych wyjazdowych oraz trzecich kompletów jest też sposobem na zwiększenie zysków. Wielu kibiców pragnie nabyć nietypowy strój lub po prostu zyskać możliwość wspierania drużyny w aktualnych trykotach.

W XXI wieku alternatywne stroje Realu przybierały już niemal wszystkie kolory tęczy. Oprócz niebieskich i czarnych, czyli tych najmocniej zakorzenionych w tradycji i świadomości fanów, można było zobaczyć zawodników w kompozycjach opartych na jaskrawych kolorach – pomarańczowym, seledynowym czy czerwonym. Fani Realu podziwiali także drużynę w strojach fioletowych i różowych. Czasami na koszulkach pojawiały się też wzory w postaci przecinających się pod różnymi kątami pasków, a także promieni rozchodzących się z klubowego herbu. Nie wszystkie takie eksperymenty zyskały przychylność kibiców, ale z czasem z pewnością będą stanowić cenną pamiątkę w niejednym rodzinnym archiwum, a nawet muzeum sportu.

Wielkie marki odzieży sportowej sponsorują nie tylko kluby, ale też podpisują indywidualne kontrakty z zawodnikami. Którzy piłkarze są najbardziej rozchwytywani? Sprawdź w artykule: Piłkarz twarzą firmy. Które marki odzieżowe sponsorują najlepszych zawodników?

Autor:
Damian
Copywriter Agencji Interaktywnej Intle. Absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.